Sunday, 14 December 2014

10 Bahan Bantu Mengajar bukan Elektronik

BAHAN BANTU MENGAJAR BUKAN ELEKTRONIK
Definisi :
Segala kelengkapan yang digunakan oleh guru untuk membantunya dalam menyampaikan pengajaran. Bahan bantu mengajar juga merangkumi semua benda yang boleh dilihat, didengar, dibaca, dikisahkan, dirasai, dihidu, digunakan dan sebagainya.

Kategori dan Pengelasan Bahan Bantu Mengajar :

  1. Bahan Bantu Mengajar Bukan Elektronik
  2.  Bahan Bantu Mengajar Elektronik
  3. Bahan Bantu Mengajar Bercorak Pengalaman 


Bahan Bantu Mengajar Bukan Elektronik :

             a)   Papan tulis atau Papan hitam


  • Bahan asas dalam pengajaran
  • Digunakan untuk mencatat isi-isi pelajaran          ketika mengajar




             b)     Buku teks

  •       Dikarang khusus oleh beberapa orang penulis dan      pengaran
  •      Digunakan secara meluas dan merupakan sumber      utama pengajaran dan latihan 
 



c           c)  Papan pamer



  •      Dikenali sebagai papan bulletin
  •       Sumber pengajaran yang produktif
  •      Dapat memperkenalkan idea baru, memberi             maklumat, memberi kefahaman,           memperkayakan perbendaharaan kata, merangsang perbincangan, menimbulkan daya kreativiti, membentuk sikap dan nilai serta menambah pengekalan pembelajaran seseorang pelajar
     




d            d) Bahan Bacaa




   





  •      Terdiri daripada bahan-bahan cetak iaitu bahan-bahan bacaan  bukan buku

  •         Contohnya, seperti majalah, calendar, poskad, surat khabar,                    risalah atau bulletin, poster, carta, peta, gambar skrip dan                        sebagainya.
  •         Disimpan sebagai koleksi fail dalam kabinet fail
  •        Dapat menambah dan mempelbagaikan bahan-bahan bacaan dan            punca rujukan dalam pusat sumber sekolah atau bilik darjah




e          e) Gambar 




  •     Digunakan untuk memulakan pengajaran untuk menarik minat pelajar ataupun jika bahan sebenar sukar dibawa ke dalam bilik darjah
  •        Ini akan menambahkan lagi kefahaman pelajar dan membuatkan suasana pembelajaran lebih menarik




            f)     Kad cantuman

  •     Terdiri daripada kata-kata atau rangkai kata
  •         Memperkenalkan perkataan-perkataan baru
  •       Sesuai untuk pelajar-pelajar peringkat rendah



                    G)  Carta

  •        Susunan maklumat yang sistematik
  •            Mengandungi huruf, angka, gambar, jadual, gambarajah,Lakaran, nota ringkas, rangkai kata, simbol dan lukisan
  •          Jenis carta yang digunakan seperti carta selak, pusing, aliran,graf, paid




h)        Grafik


  §  Bahan yang dilukis sebagai karangan visual yang      dapat memberi satu atau lebih keterangan visual
  §  Dapat meningkatkan prestasi pengajaran dan              pemahaman pelajarnya 
   








,i                     i)      Papan pengajaran


        §  Sesuai digunakan untuk mengajar secara               berkumpulan lebih kurang 25 orang pelajar
  §  Berguna untuk menunjukkan gambaran sesuatu pelajaran yang mempunyai daya komunikatif dan dapat memotivasikan pelajar 







a                  j)      Model 



        §  Bahan gentian yang menyerupai bahan sebenar
  §  Bahan tiga dimensi (3D) yang mewakili struktur, rupa bentuk atau bagaimana sesuatu itu berfungsi

No comments:

Post a Comment