BAHAN BANTU MENGAJAR BUKAN ELEKTRONIK
Definisi :
Segala kelengkapan yang digunakan oleh guru untuk
membantunya dalam menyampaikan pengajaran. Bahan bantu mengajar juga merangkumi
semua benda yang boleh dilihat, didengar, dibaca, dikisahkan, dirasai, dihidu,
digunakan dan sebagainya.
Kategori dan Pengelasan Bahan Bantu Mengajar :
- Bahan Bantu Mengajar Bukan Elektronik
- Bahan Bantu Mengajar Elektronik
- Bahan Bantu Mengajar Bercorak Pengalaman
Bahan Bantu Mengajar Bukan Elektronik :
a) Papan
tulis atau Papan hitam
- Bahan asas dalam pengajaran
- Digunakan untuk mencatat isi-isi pelajaran ketika mengajar
b) Buku
teks
- Dikarang khusus oleh beberapa orang penulis dan pengaran
- Digunakan secara meluas dan merupakan sumber utama pengajaran dan latihan
c c) Papan
pamer
- Dikenali sebagai papan bulletin
- Sumber pengajaran yang produktif
- Dapat memperkenalkan idea baru, memberi maklumat, memberi kefahaman, memperkayakan perbendaharaan kata, merangsang perbincangan, menimbulkan daya kreativiti, membentuk sikap dan nilai serta menambah pengekalan pembelajaran seseorang pelajar
d d) Bahan Bacaa
- Terdiri daripada bahan-bahan cetak iaitu bahan-bahan bacaan bukan buku
- Contohnya, seperti majalah, calendar, poskad, surat khabar, risalah atau bulletin, poster, carta, peta, gambar skrip dan sebagainya.
- Disimpan sebagai koleksi fail dalam kabinet fail
- Dapat menambah dan mempelbagaikan bahan-bahan bacaan dan punca rujukan dalam pusat sumber sekolah atau bilik darjah
e e) Gambar
- Digunakan untuk memulakan pengajaran untuk menarik minat pelajar ataupun jika bahan sebenar sukar dibawa ke dalam bilik darjah
- Ini akan menambahkan lagi kefahaman pelajar dan membuatkan suasana pembelajaran lebih menarik
f) Kad
cantuman
- Terdiri daripada kata-kata atau rangkai kata
- Memperkenalkan perkataan-perkataan baru
- Sesuai untuk pelajar-pelajar peringkat rendah
G) Carta
- Susunan maklumat yang sistematik
- Mengandungi huruf, angka, gambar, jadual, gambarajah,Lakaran, nota ringkas, rangkai kata, simbol dan lukisan
- Jenis carta yang digunakan seperti carta selak, pusing, aliran,graf, paid
h) Grafik
§ Bahan
yang dilukis sebagai karangan visual yang dapat memberi satu atau lebih
keterangan visual
§ Dapat
meningkatkan prestasi pengajaran dan pemahaman pelajarnya
,i i) Papan
pengajaran
§ Sesuai
digunakan untuk mengajar secara berkumpulan lebih kurang 25 orang pelajar
§ Berguna
untuk menunjukkan gambaran sesuatu pelajaran yang mempunyai daya komunikatif
dan dapat memotivasikan pelajar
a j) Model
§ Bahan
gentian yang menyerupai bahan sebenar
§ Bahan
tiga dimensi (3D) yang mewakili struktur, rupa bentuk atau bagaimana sesuatu
itu berfungsi
No comments:
Post a Comment